نکاتی درباره خرید قابلمه

شوش لند دوشنبه 13 مرداد 1399 - 12:10
نکاتی درباره خرید قابلمه

در خرید قابلمه توجه به جنس مهم ترین فاکتور در انتخاب خوب است. شما برای انتخاب درست باید تفاوت ها و مزیت ها انواع قابلمه چدنی، مسی، سرامیکی، استیل و ... را از یکدیگر تشخیص دهید.

وسایل و لوازم آشپزخانه ، به‌ویژه قابلمه‌ها و ظروفی که غذا در آن پخته می‌شود، از اهمیت زیادی برخوردار هستند. قابلمه مهمترین وسیله ی پخت و پز بین تمام ظروف موجود در آشپزخانه ی ماست که خلأ بسیاری از ظروف را به راحتی پر می کند به گونه ای که حتی برای سرخ کردن غذاها ملزم به استفاده از تابه نیستیم و قابلمه جایگزین مناسبی برای این امر است. اگر برای خرید قابلمه ماه ها وقت بگذارید و با سردرگمی ده ها نوع قابلمه موجود در بازار را بررسی کنید، به در واقع حق دارید .

جنس های مختلف قابلمه

انواع مختلفی از قابلمه وجود دارد اهم از: چدنی، مسی، تفلون، رویی یا همان روحی، سرامیکی، لعابی، استیل، پیرکس و...

ابتدا موضع خود را درمورد هریک از این موارد بالا مشخص کنید.

  • قابلمه تفلون

قابلمه های تفلون در مقایسه با قابلمه های استیل، آلومینیومی و... انتخاب های مطمئنی محسوب نمی شوند، چراکه معمولا در تهیه ظروف تفلون از کادمیوم استفاده می شود که از فلزات سنگین است به ویژه در ظروفی که استاندارد نباشند، میزان این فلز بیشتر است.اما از آنجا که ظروف تفلون نچسب هستند، کار کردن با آنها بسیار راحت است همچنین شست وشو و تمیز کردن شان هم دردسری ایجاد نمی کند و برخلاف قابلمه های چدنی و مسی، وزن سبکی هم دارند؛ همین بهانه ها به اضافه سبکی این قابلمه ها و قیمت مناسب شان باعث شده هنوز هم بسیاری از خانم ها سراغ قابلمه های تفلون بروند.

  • قابلمه چدن

چدنی ها که ترکیبی از آهن و کربن هستند، عمر بالایی دارند. این ظروف مناسب برای پخت طولانی با دمای متوسط تا بالا هستند و اگر فاقد آلومینیوم باشند، گزینه مناسبی برای پخت وپز محسوب می شوند. این قابلمه ها به طور یکسان حرارت را پخش می کنند و به دلیل مقاومت شان در برابر دمای بالا برای سرخ کردن، پختن یا حتی در فر قرار دادن بسیار مناسب هستند. البته باید بدانید که اکثر قابلمه هایی که امروزه با نام قابلمه چدن در بازار به فروش می رسند، در واقع چدن نیستند بلکه از جنس آلومینیوم خشکند که با دستگاه هایی خاص در قالب تزریق می شوند و روی آنها تفلون یا سرامیک می کشند که تشخیص این قابلمه های تقلبی کار سختی نیست و آنها برخلاف چدن های واقعی که بسیار سنگین هستند، وزن سبکی دارند.

  • قابلمه های استیل

قابلمه های استیل از همه قابلمه های دیگر بهداشتی ترند و دوست دار سلامت هستند چراکه ظروف استیل زنگ نمی زنند و هیچ گونه واکنشی به مواد غذایی نمی دهند اما یک مشکل اساسی دارند؛ اینکه حرارت را مستقیم انتقال می دهند. یعنی وقتی یک قابلمه استیل روی حرارت قرار می گیرد، غذا سریع در آن می سوزد. قابلمه های استیل بیشتر برای پخت انواع خورش و غذاهای آبدار مناسبند.

  • قابلمه های مسی

مس یکی از گران ترین فلزاتی است که در ساخت ظروف مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین ویژگی ظروف مسی آن است که حرارت را به خوبی و به طور یکسان پخش می کند. معمولا از ظروف مسی برای تهیه مربا استفاده می کنند. مس به راحتی به مواد غذایی اسیدی مانند آبلیمو، آبغوره، سرکه همچنین مواد غذایی شور واکنششان می دهد و می تواند سبب ایجاد طعم فلزی در غذا شود. به تازگی ظروف مسی با اینوکس روکش می شوند که نگهداری اش ساده تر و استفاده آن سالم تر است.

  • قابلمه های سرامیک

مواد سرطان زا را به بدن تان وارد نمی کنند.در استفاده از آنها باید کمی ظرافت به خرج دهید.حرارت را به بهترین شکل پخش و منتقل می کنند.کمی گران هستند و عمرشان هم کوتاه است.

نکته آخر

باتوجه  به توضیحاتی که دادیم توجه به بیشترین نیاز برای انتخاب، دست روی پوشش ها و جنس های مختلفی از قابلمه بگذارید. اگر الویت شما پخت غذاهایی چون آش، خورش و آبگوشت است بهترین انتخاب قابلمه ای با جنس استیل است. اگر شما غذاهای سرخ کردنی زیاد درست می کنید می توانید تفلون و گرانیت را انتخاب کنید و اگر این ها برای شما الویت نیست و برایتان مهم نیست که بعد از مدتی نچسبی آن از بین برود و درعوض هنگام طبخ و سرخ کردن آسوده خاطر از قاشق های فلزی استفاده کنید سرامیک بهترین گزینه است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید
  • - نظرات شما  منتشر خواهد شد