کدام لوازم برقی پرمصرف هستند؟

شوش لند یکشنبه 12 مرداد 1399 - 17:15
کدام لوازم برقی پرمصرف هستند؟

 ماشین لباسشویی، یخچال، ماشین ظرفشویی و اجاق یا فر برقی از جمله لوازم برقی پرمصرف هستند که نسبت به دیگر لوازم خانه بیشترین سهم از برق را به خود اختصاص می دهند.

در صورت پر مصرف بودن لوازم برقی هنگامی که هر ماه قبض برق به دستتان می رسد از خواندن آن وحشت کرده و هر بار خواندن آن به بازی حدس و گمان مبدل می شود. آیا هزینه برق نسبت به دوره قبلی بیشتر است یا کمتر؟ حتی در بعضی از ماه های مشخص سال کنجکاو می شوید که چرا قبض ها اینقدر غیر منصفانه محاسبه شده است. ماشین لباسشویی، یخچال، ماشین ظرفشویی و اجاق یا فر برقی از جمله لوازم برقی هستند که نسبت به دیگر لوازم خانه بیشترین مصرف را دارند.

یخچال: این دستگاه در همه حال انرژی مصرف کرده و جزء آن دسته از وسایلی نیست که بتوانید برای کاهش مصرف برق آن را برای مدتی خاموش کرد. در یخچال هایی با مدل جدید به دلیل استفاده از تکنولوژی های مدرنی مانند کمپرسور اینورتر در میزان مصرف برق آن ها صرفه جویی می شود. حتی در یخچال های قدیمی با رعایت اصول استفاده درست و صحیح، همچنین انجام سرویس های دوره ای مانند تمیزکردن کویل ها، بررسی آب بندی لاستیک در، بازو بسته نکردن بیش از حد یخچال می توانید به میزان قابل توجهی در مصرف برق صرفه جویی کنید.

ماشین لباسشویی: طبق بررسی های انجام شده هزینه متوسط هر خانواده برای استفاده از ماشین لباسشویی سالانه بیشتر از سایر لوازم برقی می باشد. استفاده از آب سرد به جای آب گرم برای شستشو، از روش های صرفه جویی بیشتر در هزینه است و تنها در صورت لزوم از آب گرم استفاده نمایید. حتی خرید خشک کن و شوینده های به صرفه می تواند موجب صرفه جویی در برق شود. شاید نتوان خیلی به طور مؤثر در میزان مصرف برق یک ماشین لباسشویی صرفه جویی کرد اما می توان با اجتناب از استفاده ی آن در اوج مصرف از میزان هزینه برق مصرفی آن بکاهید. داشتن لوازم برقی با کارایی انرژی بالا تفاوت بسیاری در هزینه ی قبوض ماهانه ایجاد می کنند.

ماشین ظرفشویی: ماشین ظرفشویی برای شستن ظروف کثیف از آب داغ استفاده می کند ولی به دلیل این که آب ورودی به ماشین ظرفشویی سرد است، این دستگاه باید آب را از طریق هیتر داخلی گرم نماید. بنابراین می توانید با اتصال ماشین ظرفشویی به آب گرم خانه میزان برق مصرفی را کم کرد. ماشین ظرفشویی پس از پایان شستن ظرف ها دوباره از طریق هیتر ظروف را خشک می کند و می توانید با خاموش کردن ماشین ظرفشویی پس از پایان شستشو از مصرف بیش از حد برق جلوگیری نمایید. با صرف اندکی هزینه بیشتر برای خرید ماشین ظرفشویی جدید، در داز مدت باعث صرفه جویی برق شوید.

اجاق یا فربرقی: اگر روزانه یکبار مجبور به استفاده از اجاق یا فر برقی با دمای 350 درجه باشید، به طور سالانه حدود دو برابر برق مصرف می شود. اگردر بعضی مواقع از اجاق با درجه بالا استفاده می کنید بهتر است سبک زندگی خود را تغییر دهید و در هر بار پخت و پز وعده غذایی بیشتری بپزید تا مجبور نباشید برای پختن غذای تازه به اجاق فشار بیاورید. با ایجاد چند ترفند در روش پخت و پزتان می توانید تفاوت بزرگی در قبض برق ماهانه خود به وجود بیاورید. به دلیل وجود منابع گازی ارزان تر هنوز استفاده از اجاق برقی در ایران مانند دیگر کشورها مرسوم نشده است. اجاق های برقی در مقایسه با اجاق های گازی مزیت بیشتری داشته و استفاده نادرست از اجاق گازی باعث افزایش مصرف گاز می شود. استفاده نادرست از اجاق های گازی موجب رو به رو شدن اکثر خانواده ها با قبض های بالای گاز در فصول غیر سرد می شود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید
  • - نظرات شما  منتشر خواهد شد